Herken jij een van deze uitspraken? Je weet dat je website geen succes is, maar niet waarom. Dan ben je aan het goede adres! Steeds meer websites zijn verouderd en toe aan een nieuw modern jasje, zonder dat ondernemers het bewust door hebben. Het klinkt logisch dat we niet meer dezelfde kleding dragen als 5 jaar geleden. Maar hoezo geldt dat ook voor je website? Wanneer en waarom heb je een nieuwe website nodig?
Op websites van zo’n 5 jaar geleden zie je veel flat design, zoals een plat logo zonder schaduw of diepte. Niet alleen flat design maar ook donkere, harde kleuren waren erg trending destijds. De combinatie van donkerrood en donkergroen is veel gebruikt voor een luxe en professionele uitstraling. Geel was de kleur van 2016, veel merken uit die tijd hebben in hun stijl geel verwerkt. Een breed kleurenpatroon van donkere en harde kleuren is erg kenmerkend voor 2016. De stijl uit die tijd is ook te herkennen aan de ‘saaie’ lettertypes, overal zie je Arial en Times New Roman. Niks mis mee denk je waarschijnlijk, maar dat is belangrijk om een karakteristieke look te geven aan je site. Net zoals de knoppen uit 2016 zijn stijf en is weinig speling mee.
In het webdesign van 2021 zitten er overal animaties en 3D-effecten in verwerkt. Vooral koptitels hebben kleureffecten of animaties en zijn in een creatief lettertype geschreven. De trend die zich steeds verder voortzet is het minimalistische design, veel ruimte tussen elementen en niet alles gepropt op één stukje zoals in 2016. Dit ontwerp wordt versterkt door de lichte kleuren, vaak in pasteltinten. Beige of lichtroze voor schoonheidsspecialisten en lichtgroen met mint blauw voor tandartsen. Op basis van je doelgroep zet je een modern brand op die uniek, licht en rust uitstraalt. Dit geldt ook voor je foto’s, deze hebben een bepaalde vorm of extra effect die past bij je stijl en je uitstraling. Vergeet niet dat stockfoto’s teveel gebruikt worden en je deze beter niet kan gebruiken. In verhouding met 2016 is er een speelser, rustiger en persoonlijker design ontwikkeld die past bij de trends van 2021.
‘Is dit slecht dan?’ Je wilt als ondernemer in deze moderne tijd geen slechte indruk online geven. Als je erover nadenkt, dan zoek je alles wat je wil weten niet meer op in de krant of via een lokaal bedrijf. Je pakt je telefoon en googlet een sportschool in de buurt. Automatisch klik je op de websites en zorgen de uitstraling en inhoud, zoals foto’s en animaties, ervoor dat je een proefles aanvraagt. Bij sites met donkere en harde kleuren klik je ‘m waarschijnlijk sneller weg. Je voelt je niet meer aangetrokken door het design van 5 jaar geleden. Net zoals sandalen raken ook stockfoto’s uit de mode. Er zijn zoveel verschillende aanbieders, waardoor je een eigen uitstraling wilt om op te vallen. Geen standaard blok tekst met een titel in Arial, maar fleurig met een bloemetje erin verwerkt als je werkt als bloemist. Om je bezoekers te bereiken, aan te spreken en een goede indruk te geven is een dynamisch design echt noodzakelijk. Zowel op de mobiel als op elk ander apparaat representeer je je bedrijf met een goede uitstraling.
Websites hebben vaak een leeftijd van vijf jaar, mits je continu meegaat met de ontwikkelingen. Waarschijnlijk vraag je jezelf af: ‘Ja maar hoe dan?’. Er zijn verschillende manieren om je oude site op te fleuren met een modern design, zonder een complete nieuwe site te (laten) maken .
Privacy verklaring | Algemene voorwaarden | Cookie verklaring
© 2024 Webdimensie